Business Insider Nederland en radiostation Sublime bieden inspiratie en houden je op de hoogte van zakelijke oplossingen voor een mooiere wereld.
Dit zijn de belangrijkste punten van vandaag:
- Nationale Recycle Week: ook zonnepanelen lenen zich daarvoor
- Bladeren suikerbieten ingezet voor productie eiwitten
- Targets helpen niet, aldus Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager
1. Zonnepanelen zijn goed te recyclen: koper, glas en aluminium lenen zich voor hergebruik
Winkeliers, bouwmarkten, supermarkten en fabrikanten lanceren vandaag de eerste Nationale Recycle Week. Iedereen die thuis of op het werk nog oude, kapotte elektrische apparaten heeft staan, wordt opgeroepen om ze in te leveren bij de gemeentelijke milieustraat of een van de 10.000 inzamelpunten in Nederland.
In dit kader geeft Jan-Willem Jehee van de Stichting Zonne-energie Recycling Nederland aan dat zonnepanelen nu al goed te recyclen zijn. Een zonnepaneel gaat zo’n 30 jaar mee, maar het glas, koper en aluminium van een paneel kunnen prima worden teruggewonnen voor hergebruik. Voor bedrijven regelt de Stichting in samenwerking met de installateur dat oude zonnepanelen ter plekke kunnen worden ingezameld; en dat is gratis als je bij de Stichting voor recycling bent aangesloten.
2. Overtollige bladeren van suikerbieten worden nuttig ingezet voor winning eiwitten
Eiwitten winnen uit de bladeren van suikerbieten. Daar start de Nederlandse suikerproducent Suiker Unie mee. Normaal worden honderden kilo's bladeren weggegooid bij het verbouwen van suikerbieten, maar dankzij een nieuw extractieproces is het mogelijk om eiwit uit het blad te halen. De voedingsindustrie kan dit vervolgens gebruiken in vleesvervangers, schuimgebak, dranken, sauzen en desserts. Suiker Unie heeft een proeffabriek deze maand officieel in gebruik genomen en hoopt tegen 2022 het eiwit grootschalig te kunnen oogsten
3. Stel geen targets, dan blijven je werknemers beter gemotiveerd, aldus ondernemer achter De Vegetarische Slager
Als je wilt dat medewerkers gemotiveerd blijven, laat ze dan niet werken aan de hand van absolute targets. Dat zegt Jaap Korteweg, de ondernemer achter De Vegetarische Slager in de podcast Green Leaders. "We gaan zo hard als het kan. Ik heb nooit gewerkt met deadlines, businessplannen of targets. Omdat ik daar niet in geloof. Je kunt - wat veel bedrijven doen - zeggen: we gaan volgend jaar met 50 procent groeien. Ik geloof daar niet in. Je moet zorgen dat je een gemotiveerd team hebt en die hou je gemotiveerd door die doelstelling."
Korteweg verkocht De Vegetarische Slager eind vorig jaar aan Unilever en wil de grootste slager ter wereld worden. Maar zo zegt hij nu: dat neemt waarschijnlijk nog 20 jaar in beslag.
Ondernemers van de Vooruitgang is dagelijks om 17.30 uur en 18.30 uur te beluisteren op Sublime op 90.7 FM.